tirsdag 17. juni 2008

Her er oppskriften på sjokoladekaka :-)

500 gr smør
kakao til passe mørk kake
9dl mel
9 dl sukker
1 beger seterrømme eller lettrømme
3 egg
3 ts natron
2 ts vaniljesukker
3-4 dl melk

Glasur

150 gr smør
kakao til passe mørk
melis til passe konsistens
2-3 ss melk
vaniljesukker til passe søt (skal vere søt og god glasur)

( Noen ganger lager jeg dobbel av denne  for jeg elsker mye glasur :-)

Smelt smøret og ha i kakaoen. Alt skal lages i kjele på svak varme på ovnen.Tilsett vekselsvis siktet mel, sukker, vaniljesukker, natron og melka.Tilsett eggene etter hvert og rømmen tar du i til slutt. Tilsett gjerne mer kakao om du vil
ha ei mørk kake .Ha i langpanne med bakepapir og stek på 200 grader i ca 45 min (alt etter ovn!), stikk med
pinne i midten.
Lag glasuren også i kjele: Smelt smør og tilsett resten.Ha glasuren på kaka når den er kald, ha gjerne kokos på eller fargedryss om ønsket=).

9 kommentarer:

Torunn sa...

Neppe noen Grete Rhode-kake dette, men fytti katta så god den ser ut!!
Den skal jeg lage en dag!

God tirsdagkveld.

Klem Torunn

irina sa...

hmm på slankern jeg...igjen.
men tror jeg skal skjeje ut med den kaka !!!
fikk veldig lyst på den...må bare ha !!!

Korslig blogg

Klem

LYKKEBO sa...

mmm....gleder meg til å lage denne.. Takk for oppskriften:)

Mitt hvite hus sa...

Mmmmm gleder meg til å teste ut kaken:=)

Klem:=)

Huset i skogen sa...

Denne er god! Har prøvd den og bruker den mye på skoleavslutninger:)

Magdalena sa...

åååhhh guri...
tror eg mååå bake....
takk for titten hos meg,- vasen er kjøpt på den butikken eg linker til, anemone. :O)

irina sa...

Heisann :)
takk for korslig kommentar.
Mora mi gifta seg med en normann da jeg var 5 år. og da kom jeg til Norge.

Colombia er ett vakkert land det er verd å besøke vi drar annen hvert år og det er bare fordi min Norske mann kun vil dra ditt.
Han stortrives der , barna å !!!


Skal bake sjokoladekake i helga gitt !!!

klem

Midnattsola sa...

Baka sjokoladekaka i dag,- og det ble litt sure miner,- for folk klarte ikke å stoppe å spise... =)
Hehe!

Kjempegod! Så saftig!

Takk for oppskriften!
Håper dere har hatt en fin st.Hansaften!

tintin sa...

Tusen takk for oppskrift på en nydelig sjokoladekake. Bare måtte lage den i går og den var virkelig nydelig. Fin blogg du har, kommer helt sikkert innom igjen!